Öron

Våra plastkirurger har mångårig erfarenhet, kontakta oss angående ytteröreplastik.

Kontakta oss

Ytteröreplastik

Om du har utstående öron kan vi “sätta tillbaka” dem med ytteröreplastik. Det vanligaste är att vi gör det här ingreppet på barn i förskoleålder, men även vuxna kan opereras för utstående öron. Vid den inledande konsultationen kan du beskriva för kirurgen vilken ställning du vill ha på öronen efter operationen.

Inför operationen

Du får varken äta eller dricka under fyra timmar innan operationen. Eftersom medicin som innehåller acetylsalicylsyra, exempelvis Magnecyl och Trombyl, ökar risken för blödningar och svullnad så ska du undvika det under närmaste veckan innan operation. Däremot kan du använda Alvedon, Citodon och andra mediciner som innehåller paracetamol.

Ta på dig oömma kläder med vida kragar, så att du inte hakar i öronen efter operationen.

Operationen

Vi lägger ett snitt på baksidan av öronen och ibland skär vi bort lite hud. Därefter slipar vi på öronbrosket, så att det lättare kan böja sig bakåt. Slutligen fäster vi brosket i sin nya position med ett par stygn och sedan syr vi ihop huden igen.

Du opereras under lättnarkos och kan åka hem samma dag.

Risker och komplikationer

Det är ovanligt med komplikationer, men ibland händer det att en patient inte uppnår den önskade ställningen på öronen. Då kan vi behöva komplettera med ytterligare en tillbakasättning av öronen efter ungefär 6 månader.

Efter operationen

Du får ett förband över öronen och runt hela huvudet efter operationen. Detta första förband ska sitta kvar i knappt 1 vecka och därefter ska du använda förband nattetid i ytterligare 1-2 veckor. Det är vanligt med kraftig smärta under första natten eller nätterna – eftersom det gör ont att ligga på öronen. Smärtan avtar under första veckan.

Det är viktigt att du inte tar någon smärtstillande medicin som innehåller acetylsalicylsyra – utan håll dig till Alvedon, Panodil, Citodon eller Dexofen (med paracetamol).

Vi tar bort stygnen bakom örat efter 7-9 dagar.

Efter ungefär en vecka kan du börja arbeta igen, även om öronen fortfarande kan vara röda och svullna. Du kan börja träna tidigast efter 3 veckor eller när alla blåmärken är borta.

Före: Utstående öron
Efter: Ytteröreplastik